Generatieleren

Generatieleren

Wat zijn generaties?
Generaties ontstaan als gevolg van gezamenlijk ervaren trendbreuken (economische depressie, oorlog of culturele revolutie).

Waardoor ontstaan de verschillende generaties?
1965 – 1972 Wederopbouw, Culturele revolutie, Ontzuiling, Bloeiende welvaart

Trendbreuk 1972/1973 Oliecrisis

1973 – 1990 Crisis eind ’70 begin ’80, Werkloosheid, Massaontslagen, Fusies, overname bedrijven, schaduw van de babyboomers

Trendbreuk 1990-1991 Val van de muur

1991 – 2001 Bloeiende economie, Globalisering, Van analoog naar digitaal, Explosief aanbod producten en media

Trendbreuk 2001 09/11

2001 – heden Economische dip, Terrorisme en oorlogsdreiging, Global warming, Kredietcrisis, Verregaande ICT

Verschillende generaties
Protestgeneratie / Babyboomers(1940 –1955) – ambitieus, individualistisch, statusgevoelig, geven ruimte, Overtuigen, idealiseren, politiek gedrag binnenskamers is ander dan er buiten

Verloren generatie / Generatie X (1955 –1970) - bescheiden, gewoon doen, constructief samen, niet lullen maar poetsen, zoekt naar verbinding. realistisch, praktisch, mensen zijn concreet

Pragmatische generatie / Generatie Y 1970 –1985) – individueel + samen, kritisch, realistisch, rationeel, functioneel, jobhoppen, bundelt expertise, Open, direct, eerlijk, kennis zoekend, zien onderlinge afhankelijkheid, geen zinloze discussies

Grenzeloze generatie / Generatie Z / Screenagers / Einstein (1985 –2000) – eigenzinnig, social media, projecten, altijd online, zoekt naar zinvolle contacten, hyperinteractief en multicultureel. sociale netwerken, doelgericht, verspillen geen tijd, zinvol. Hebben van de wereld een global village gemaakt.

Generatieleren en solliciteren
In Nederlandse organisaties werken momenteel vier generaties: Van Babyboomers, via generatie X en Y, tot Einsteiners; allemaal hebben ze hun eigen kenmerken, behoeften en opvattingen en allemaal zijn ze collega’s van elkaar. Elke generatie brengt verschillende waarheden en overtuigingen met zich mee. Er is geen goed of fout. We kunnen van elkaar leren!

Tijdens de sollicitatieprocedure kan je hier al rekening mee houden. Je zoekt eerst uit binnen welke generatie je valt en de daarbij horende kenmerken. Dit zijn tevens een aantal sterke punten en verbeterpunten die je kan gebruiken tijdens het sollicitatiegesprek. Het is een groot voordeel voor een organisatie om verschillende generatietypes in dienst te hebben, mits ze met elkaar kunnen samenwerken en manieren kunnen verzinnen om elkaar juist te versterken.

Kenmerken Samenwerken:
De babyboomers geven ruimte en maken sfeer
Generatie X zoekt verbinding en zoekt naar nuttige verbindingen
Generatie Y bundelt expertises en is interactief
Einstein zoekt zinvolle contacten, zijn hyperinteractief en zijn multicultureel ingesteld

Ga van tevoren na in welke categorie jouw gesprekspartner zich bevindt (tegenwoordig is dit makkelijk na te gaan via social media). En zoek naar aansluitingen en manieren waarop je het beste kan solliciteren.

Voorbeeld:
Ik kom uit de babyboomgeneratie en ben aan het solliciteren bij een bedrijf in Amsterdam. De HR Manager bij dat bedrijf komt uit generatie Y.
Hierbij kan ik dus al rekening houden dat mijn gesprekspartner zoekt naar een bundeling van mijn expertises en dat vertaalt naar de vacature. Deze generatie houdt niet te veel vast aan de ‘functieomschrijving’ maar vindt het belangrijk dat ik dus ook op andere afdelingen ingezet kan worden. Ik ga met deze informatie aan de slag. Ik onderzoek welke initiatieven het bedrijf de afgelopen tijd heeft ondernomen en in welke initiatieven ik (naast de functie) ook iets in kan betekenen. Daarbij koppel ik mijn sterke kanten daar aan vast: ik breng sfeer en creëer ruimte voor elke medewerker. Ik heb overtuigingskracht en kan klanten aan mij binden. Ik ben goed in het verstrekken van informatie aan de juiste personen en ga hier zeer professioneel mee om.

Deel dit bericht:

Geplaatst door Annemarie Keemers

Laat ik me even voorstellen: mijn naam is Annemarie Keemers en ik heb NIBA Academy BV opgericht. Ik geloof dat iedereen een plekje verdient op de arbeidsmarkt. Duurzame inzetbaarheid heeft me altijd geïnteresseerd. Maar wat betekent dat nou eigenlijk, duurzame inzetbaarheid? Het is meer dan alleen het behouden van werk. Het is gezond zijn en blijven. Het is veilig kunnen werken. Het is jezelf verder kunnen ontwikkelen door middel van scholing of werkervaring. Het is zelf de regie kunnen pakken over je loopbaan. NIBA Academy begeeft zich op dit pad en helpt zowel werkgevers, werknemers en ZZP'ers met een gezonde werkethiek. Naast mijn werk ben ik moeder van 2 jongens, ben ik verloofd met Freek (35) en woon ik in het mooie Almelo. Ik houd van hardlopen, tennis, een goed boek, lekker eten en reizen. 

Recente blogs: